Theo Meert

Gepubliceerd op 27 januari 2025 om 16:45

Het verhaal van Theo Meert.

 

Op de dag dat ik 16 jaar werd had ik mijn eerste bromfiets. Het was een Sparta met twee versnellingen en JLO motor. Voor de ingebruikname had ik deze Sparta geheel gedemonteerd, waar nodig onderdelen vervangen welke ik bij het Sartahuis in Eindhoven kocht. Mijn vader had hem met autolak in de kleuren rood en zwart geschilderd. De revisie begon in 1967 en in  januari 1968 ben ik met de bromfiets gaan rijden. Na anderhalf jaar sparen en een ondersteuning van mijn ouders kon ik een nieuwe Zündapp kopen.  Met kofferrek kostte deze Zünapp 527-05 FL 1240,-. Ik had gekozen voor een handgeschakelde met geforceerde koeling. Ik had deze gekocht bij Riemersma op de grote Berg in Eindhoven. Dit type Zündapp was inmiddels een oud en beproefd succes. Alleen die van mij was geen echt succes. Ik had er in één jaar 10.000 km mee gereden en had drie maal de cilinder moeten vervangen omdat deze was aangevreten onder de uitlaatpoort. Hoogstwaarschijnlijk was de krukas niet geheel in lijn in elkaar geperst. Ik was inmiddels 18 jaar, had mijn rijbewijs dus de Zündapp verkocht en een auto gekocht. Het werd een Fiat 600 er volgden er nog velen.

In 2013 werd op marktplaats een Zündapp 517-05  te koop aangeboden in Heerhugowaard. Ik belde de eigenaar en deed een bod dat ver onder het hoogste bod  lag. De eigenaar zei voor dat geld mag jij hem komen ophalen, die loze biedingen op markplaats daar heb ik niets mee. Dus ik er naar toe. Dan thuisgekomen begint het rijdend maken en opknappen.

Op marktplaats en bij de zündappman heb ik veel onderdelen gekocht. Dit model was van 1968 en had 19 inch wielen en een hoge tank. Mijn Zündapp uit 1969 had 17 inch wielen en een flappen tank en zo moest hij worden. Op de beurs van Op Ons Gemekse nog een paar nieuwe velgen en wat andere onderdelen gescoord. Zelf de wielen gespaakt en door gegaan met het compleet maken. De Zündapp was toen grijs. Met een spuitbusje waar nodig wat bijgespoten. Eerst maar eens rijden. Dat ging allemaal goed. Toen kwam de winter en heb ik de gehele bromfiets met afbijtmiddel helemaal kaal gemaakt. Daarna  professioneel laten spuiten eerst in de epoxie, dan blauw en daarna blanke lak. Daarna weer helemaal in elkaar zetten. Vervolgens een andere cilinder ( origineel ) monteren. Toen kwam de zuiger niet bovenin de cilinder. Dus een langere drijfstang laten monteren. Nu rijd ik al en paar jaar mee. Nog een vervelende storing deed zich voor. Na een kilometer of 7 stopte hij automatisch. Andere bougie er in en daar ging hij weer, maar dit was weer niet altijd het geval. Het bleek een slechte bougiedop te zijn. Dus vervangen en geen probleem meer gehad.

Sportive Groet,

Theo Meert


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.